Hoger ozb-tarief raakt winkeliers

Winkeliers wacht dit jaar een forse financiële domper omdat het gebruikerstarief voor de onroerendzaakbelasting (ozb) flink stijgt. Dat blijkt uit een rondgang van Detailhandel Nederland onder 49 gemeenten die gezamenlijk ongeveer 39 procent van het totale aantal winkelmeters huisvesten. Volgens de branchevereniging neemt het gebruikerstarief voor de ozb dit jaar toe met gemiddeld 5,7 procent. In 38 van de 45 gemeenten stijgt het tarief meer dan de verwachte waardedaling van panden.

De belangenbehartiger voor winkeliers beperkte haar onderzoek tot het ‘gebruikersdeel’ van de ozb, omdat de meeste winkeliers hun pand huren. De ozb komt tot stand op basis van het tarief vermenigvuldigd met de waarde die de gemeente het pand heeft gegeven, de zogenaamde woz-waarde.

Een belangrijke oorzaak voor de stijging is dat winkeliers in sommige gemeenten opdraaien voor de leegstand in kantoorpanden. Omdat hierdoor het aantal gebruikers van panden in een gemeente daalt, is zo’n gemeente genoodzaakt om het tarief fors te verhogen om op eenzelfde bedrag aan ozb-inkomsten uit te komen. Tot overmaat van ramp voorziet Detailhandel Nederland dat de leegstand in 2014 verder zal stijgen.

De belangenbehartiger start daarom een actie tegen lokale politici. Ook CBW-MITEX, de brancheorganisatie voor de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche, begint een campagne. Onder de naam ‘Plet de WOZ’ roept het haar leden op massaal bezwaar te maken tegen de woz-waarde die gemeenten hebben bepaald. Volgens CWB-MITEX zijn de waarden die gemeenten aan winkelpanden toekennen, namelijk ‘in veel gevallen vijftien tot twintig procent te hoog’.

Dat leidt volgens voorzitter Jan Meerman tot ‘geld-uit-de-zak-klopperij via onnodig hoge lokale lasten voor ondernemers’. “Aan deze belachelijke situatie moet zo snel mogelijk een eind komen”, stelt Meerman. “Veel te veel gemeenten denken in ondernemers een makkelijke melkkoe te vinden. Maar die tijd is voorbij. Ik roep iedereeen in de branche op om mee te doen. Deze situatie is niet langer acceptabel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!