Niels Hötte en Cazijn Langeler zijn met hun speelgoedspeciaalzaken Imaginarium verkozen tot ING Starter van de Maand februari. De twee studievrienden openden in oktober de eerste twee Nederlandse franchisevestigingen van de Spaanse speelgoedketen in Amstelveen en Amsterdam. In het februarinummer van RetailTrends, dat op 15 februari verschijnt, zegt het duo te geloven dat er een plek is op de Nederlandse markt voor de franchiseformule die wereldwijd een kleine vierhonderd winkels telt in dertig landen.
“Wij zagen een duidelijke tweedeling in de Nederlandse speelgoedmarkt”, stelt Hötte. “Enerzijds de grote ketens die concurreren op prijs en allemaal hetzelfde bieden. En anderzijds zijn er de ‘houten’ speelgoedwinkels; vaak kleine winkels die met veel liefde en passie door de eigenaar worden gerund en mooi, kwalitatief speelgoed bieden. Hier ontbreekt het echter vaak aan professionaliteit en ze zijn duur, aangezien ze geen inkoopkracht hebben.”
Volgens het koppel passen hun Imaginariumwinkels - die zich kenmerken door de winkelpui waarin zowel een grote deur voor volwassenen als een kleine deur voor kinderen is gebouwd - daar precies tussen. Het unique selling point is het assortiment, meent Langeler. “Ons speelgoed is compleet anders dan wat andere spelers bieden. Het is grotendeels eigen merk en bedacht door eigen ontwikkeling. We concurreren daardoor op een andere manier. Lego kun je overal kopen, pure prijsconcurrentie. Daar blijven wij vandaan door andere, en in onze ogen leukere producten te verkopen dat altijd op één of andere manier bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind.”
Het is afwachten hoe Imaginarium gaat aanslaan in Nederland, maar de start is in ieder geval goed, vinden beide ondernemers. “We hebben een goede Sinterklaas gehad en een nog betere Kerst. Er is waanzinnig veel verkocht en we hebben enthousiaste mensen binnen gehad. Dat toont meer dan voldoende potentie voor volgend jaar."
Imaginarium heeft daarom expansieplannen voor vestigingen in Den Haag en Breda. "Ook kijken we naar Den Bosch, Utrecht en Haarlem. Uiteindelijk willen we binnen vijf jaar twaalf winkels hebben in de grotere stedelijke winkelgebieden”, schetst Langeler de ambitieuze plannen van de speelgoedketen. “Maar een net zo belangrijk doel is dat we dan een merk hebben gecreëerd waar mensen over nadenken als ze aan leuk speelgoed denken.”
Lees het hele interview met het duo van Imaginarium in RetailTrends 2. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Kijk voor beelden van de Imaginarium-winkels op de Facebookpagina van RetailTrends Media.
Eerder: Imaginarium daagt Bart Smit uit
Reacties 0