De Nederlandse consument koopt zijn fiets nog altijd het liefst bij de fietsenmaker. Dat zegt Taco Carlier, medeoprichter van VanMoof op Emerce.nl. Samen met zijn broer Ties introduceerde hij een aluminium stadsfiets, die inmiddels wereldwijd wordt verkocht. Maar de online fietsverkoop is volgens Carlier eigenlijk nergens goed van de grond gekomen.
"Online bestellen blijft mogelijk, maar het zal ook in de toekomst niet het belangrijkste kanaal zijn", voorspelt Carlier. Naast het traditionele fietsvakkanaal worden fietsen in Nederland volgens de oprichter hoofdzakelijk afgezet via de vakhandel en het branchevreemde kanaal, zoals bouwmarkten of warenhuizen.
De fietsen van VanMoof hebben geen versnellingen, maar een ouderwetse terugtraprem, en zijn nog geen dertien kilo. Daarnaast zijn de populaire modellen voorzien van lampjes op zonne-energie. Door online mond-tot-mond reclame op sociale media kwam het Nederlandse bedrijf gemakkelijk aan dealers over de hele wereld. "We hebben eigenlijk geen cent aan marketing uitgegeven", aldus Carlier.
VanMoof ontleent zijn inspiratie vooral aan Apple. zegt Carlier. “In de jaren tachtig bouwden computerbedrijven een kast rond onderdelen van derden, Apple veranderde dat. Met fietsen is dat ook zo. De innovatie komt van de leveranciers van remmen, verlichting en andere onderdelen. De fietsenfabrikant steutelt ze aan elkaar. Wij hebben de rollen omgedraaid en vertellen de leveranciers wat we willen.”
Reacties 0