'Showrooming en social commerce zijn mythes´

Winkels dienen in de toekomst niet alleen nog maar als showrooms. Dat stelt accountants- en belastingadviseursbedrijf Price waterhouse Coopers in haar rapport ´Demystifying the online shopper´, waarvoor 11.000 consumenten naar hun online shopgedrag werd gevraagd.

PwC ontkracht met het rapport tien beweringen over de retailsector. Zo zou het een mythe zijn dat winkels een soort showroom worden waar consumenten zich slechts oriënteren voor hun online aankoop. Volgens PwC doen shoppers hun research juist via internet en hun aankoop vervolgens in de winkel. Uitzondering zijn boeken, muziek, films en games. Research in de winkel en aankoop op het web is wel een geschikt aankoopproces voor kleding, zo blijkt uit de cijfers.

Daarnaast noemt PwC het een mythe dat social media een onmisbaar retailkanaal wordt. “Slechts tien procent van de consumenten zegt dat interactie via social media wel eens leidt tot een bezoek aan een webwinkel”, zegt PwC-partner Dennis van Ameijden. “Social media is dus nog geen verkoopkanaal op zichzelf, zoals veelal wordt gesteld in de sector.”

PwC stelt tevens dat online retail de verkopen via andere kanalen niet kannibaliseert. Consumenten zouden juist meer bij tijd bij hun favoriete retailer spenderen als deze meerdere kanalen heeft. Het wordt voor de multichannel retailer daarom belangrijker om ‘favoriet’ te zijn bij consumenten. Zij kiezen er steeds vaker voor om maar bij een paar partijen online te kopen, meent het adviseursbedrijf. Slechts vijf procent van de consumenten heeft meer dan vijf favoriete webwinkels.

Volgens het rapport is dat nog geen reden voor Nederlandse retailers om opgelucht adem te halen. “Consumenten switchen steeds gemakkelijker tussen kanalen in de verschillende fasen van het koopproces”, aldus Van Ameijden. “Als je deze voorkeurspatronen niet in kaart hebt, zul je nooit kunnen inspelen op het individuele kooppatroon van de consument. Een slimme retailer anticipeert voortdurend op het veranderende zoek- en koopgedrag van de consument.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!