Luxemerken kunnen alleen nog furore maken op de Chinese markt door exclusiviteit te bieden. Dat meldt onderzoeksbureau Euromonitor. “Voorbij zijn de dagen waarin een luxelabel een instant succes was”, meent Rob Walker, analist van Euromonitor. Hij reageert daarmee op de winstwaarschuwingen van modehuizen als Burberry en Mulberry. Bovendien zagen Gucci en Louis Vuitton hun omzetgroei in China stagneren. Volgens Walker komt dit omdat de luxemarkt in 2012 gerationaliseerd werd en de Chinese consument in een kritische versnelling is geschakeld.
Het Franse Hèrmes heeft wel een succesvol jaar achter de rug, volgens Walker juist door de exclusiviteit die het luxemerk biedt. Handtassen als de Birkin en de Kelly waren in 2012 immens populair, maar Hermès weigert om er meer van de produceren. De Louis Vuitton Speedy, een populaire tas onder Chinese vrouwen, verloor juist aan populariteit door de groeiende aanwezigheid van het merk in China. Ook de omzet van Prada groeide met maar liefst 35 procent. Het luxemerk opende in 2012 zestig nieuwe filialen, maar wist zijn exclusiviteit te waarborgen met behulp van flash sales en collecties in kleine oplages.
Volgens Walker zijn deze flash sales een goede manier om het netwerk uit te breiden, zonder de exclusiviteit uit het oog te verliezen. “We gaan dan ook meer van dit soort verkoopacties zien in de rest van het jaar, aangezien merken op zoek zijn naar manieren om zichzelf te promoten en tegelijkertijd een hard-to-get imago willen opbouwen,” concludeert Walker.
‘Exclusiviteit noodzaak op Chinese modemarkt’
Gepubliceerd op 5 februari 2013 om 00:00
Reacties 0