Nederlandse bouwmarkten voeren massaal veranderingen door om in een krimpende markt toch het hoofd boven water te houden. Dat schrijft Het Financieele Dagblad. Zo hebben Praxis en Formido, onderdeel van Maxeda, de helft van hun assortiment veranderd en voerden de formules GAMMA en KARWEI veranderingen door in het winkelformat.
Cijfers van Graydon laten zien dat de maatregelen in deze tijd hard nodig zijn, willen retailers hun resultaten op peil houden. De omzet in de doe-het-zelfmarkt daalde in vijf jaar met 25 procent. Bovendien was het aantal faillissementen in 2012 hoger dan ooit.
Mede daarom koos Maxeda er voor om uit te breiden met producten van het huismerk. Daarnaast werd er ingezet op het eigen vervoer naar winkels. “We zijn ook meer zelf gaan inkopen in Azië. Daardoor verbeteren de marges”, zegt Maxeda-ceo George Adams. Volgens de ceo betekenen de vernieuwingen niet dat het het concern nu voor de wind gaat. “Het is een beetje een roltrap op rennen die omlaag gaat.”
Intergamma besloot voor KARWEI een nieuwe formule te ontwikkelen. De keten opende dertig nieuwe filialen. Bij de GAMMA-winkels werden de afdelingen voor verf en verlichting uitgebreid. Deze week werd tevens bekend dat Intergamma nog deze zomer webwinkels lanceert voor KARWEI en GAMMA.
De slechte resultaten in de doe-het-zelf branche hebben vooralsnog niet tot ingrijpende veranderingen op het hoofdkantoor geleid. Alleen DGN, serviceorganisatie voor zelfstandige winkeliers van de doe-het-zelfketens HUBO, Multimate en Fixet, heeft een herstructurering aangekondigd. Er worden niet alleen banen geschrapt; de organisatie gaat ook commerciële aanpassingen doorvoeren. Directeur Henk Castelijns wil geen inzicht geven in de verdere plannen. “De essentie is dat de koek veel kleiner is geworden. We hebben daar allemaal onvoldoende op geanticipeerd.”
Reacties 0