Consumenten verwachten dat vooral prijzen van boodschappen het komende halfjaar fors zullen stijgen. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van het Economisch Bureau van ING, waarvoor dagelijks gemiddeld 70.300 consumenten worden ondervraagd. Acht op de tien respondenten verwacht dat de prijzen van boodschappen in verhouding tot energie-, kleding- en horecaprijzen het meest toenemen.
Boodschappen hebben de afgelopen maanden al een forse prijsstijging laten zien. Dat wordt deels veroorzaakt doordat de voedselprijzen op de wereldmarkt de eerste helft van 2012 enorm zijn toegenomen. Inmiddels zijn die wereldprijzen weer gedaald. Het ING Economisch Bureau verwacht daardoor dat de prijsstijgingen in de winkel ‘weer snel tot het verleden zullen behoren’.
Om de kosten in te perken struint een derde van de respondenten verschillende supermarkten af om de beste aanbiedingen op de kop te tikken, becijfert het ING. Achttien procent doet dit soms, terwijl een kwart van de ondervraagden het liefst steeds naar dezelfde plek gaat om zijn boodschappen te kopen.
In de ING Vraag van Vandaag werd ook gevraagd welke van vier categorieën het meest zijn gestegen in het afgelopen halfjaar. Een meerderheid van 51 procent noemt de categorie boodschappen. Een kwart kiest voor energieprijzen. Tien procent van de ondervraagden vindt de prijzen in de horeca het hardste gestegen en een kleine vijf procent heeft de kledingprijzen zien stijgen.
Consument verwacht duurdere boodschappen
Gepubliceerd op 7 februari 2013 om 00:00
Reacties 0