Na een magere januarimaand lijken consumenten weer meer te gaan besteden. Die conclusie trekt marktonderzoeksbureau GfK op basis van de toegenomen bestedingen na ontvangst van het eerste maandsalaris in 2013. In de eerste week van februari is beduidend meer uitgegeven dan in dezelfde week in 2012. De index van consumentenbestedingen op het gebied van bijvoorbeeld consumentenelektronica, IT, kleding, schoenen en telecom is gestegen naar 111.
''De januaridip lijkt ten einde", zegt Laurens van den Oever, global director travel van GfK donderdag tegen NU.nl. ''Wekenlang waren de consumenten en dus ook de detailhandel in mineur. Dat beeld is nu omgeslagen." Volgens Van den Oever is de salarisbetaling in januari een belangrijke oorzaak voor de stijging. ''Iedereen was voorzichtig en hield de hand op de knip, omdat niet duidelijk was hoe een aantal overheidsmaatregelen zou uitpakken. Nu zien we een plotselinge en opvallende opleving."
Opvallend is dat consumenten vooral online geld uitgeven, terwijl de winkelverkopen teruglopen. De index van verkopen via websites ligt achttien punten hoger in vergelijking tot dezelfde periode van 2012, terwijl de index van verkopen via fysieke winkels daalde tot 99.
Reacties 0