Klanten van Albert Heijn mogen nog maar hooguit drie verpakkingen babymelkpoeder per bezoek meenemen. Het besluit van de marktleider volgt op een eerdere limiet bij supermarktketen Jumbo, waar klanten maximaal vijf pakken tegelijk kunnen kopen. Ook bij een aantal vestigingen van DA, Kruidvat en Trekpleister geldt een limiet.
De retailers willen met de limiet voorkomen dat Chinese handelaren babymelkpoeder grootschalig opkopen in supermarkten in onder meer Nederland om die met winst te verkopen in China. Daar is veel vraag naar buitenlandse babyvoeding omdat Chinezen hun eigen producten niet meer vertrouwen. Dit is veroorzaakt doordat China in 2008 en 2009 te maken had met melamineschandalen, waarbij veel kinderen ziek werden en overleden.
Volgens Albert Heijn veroorzaken de verhalen in de media over het massaal opkopen van melkpoeder ook ‘hamstergedrag’ bij haar klanten. Alberth Heijn voerde deze tijdelijke maatregel begin deze maand in.
Eerder: Jumbo stelt limiet aan verkoop melkpoeder
Ook AH limiteert verkoop babymelkpoeder
Gepubliceerd op 8 februari 2013 om 00:00
Reacties 0