Amerikaanse online retailketens hebben in 2012 de grootste omzetgroei sinds het begin van de recessie in 2008 gerealiseerd. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport van onderzoeksbureau comScore. De totale omzet bedroeg in 2012 186,2 miljard dollar, een stijging van vijftien procent ten opzichte van een jaar eerder.
In het eerste kwartaal van het jaar werd met zeventien procent de meeste groei geboekt. Daarentegen vielen de opbrengsten uit het vierde kwartaal wat tegen. Ondanks dat de omzet in het holiday shopping season voor het eerst boven de vijftig miljard dollar uitkwam (58,8 miljard dollar), was dit kwartaal met veertien procent de minst stijgende periode van het jaar.
Voorzitter Gian Fulgoni van comScore noemt dit een ‘kleine teleurstelling’. “We hadden meer verwacht van deze eindejaarsperiode, maar het cijfer lijkt te zijn veroorzaakt door de financiële zorgen van de consument”, doelt Fulgoni op de Fiscal Cliff.
Ondanks de tegenvallende opbrengst tijdens het holiday shopping season gaven webshoppers in het laatste kwartaal van 2012 per persoon gemiddeld acht procent meer uit en waren er zes procent meer online kopers dan een jaar eerder, aldus comScore. Fulgoni verwacht daarom dat de Amerikaanse online consumentenbestedingen in 2013 zal blijven stijgen.
Reacties 0