Supermarkten moeten nog dit jaar een effectief gebleken leeftijdscontrolesysteem installeren om alcoholverkoop aan jonge kinderen te stoppen. Daartoe roepen GGD Nederland, het Trimbos-instituut en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) op in een open brief.
De organisaties schrijven dat uit een recent onderzoek blijkt dat een veertien- of vijftienjarige bij supermarkten binnen tien minuten alcohol kan kopen. “Duidelijk wordt dat álle supermarkten een effectieve controle-systematiek moeten invoeren, anders glippen teveel jongeren door de mazen van het net. Lukt het supermarkten niet om de leeftijdsgrens te hanteren, dan wordt het tijd om alcoholverkoop te gaan beperken tot slijterijen."
De instanties richten hun pijlen in eerste instantie op supermarkten, omdat daar zo’n zeventig procent van alle alcoholhoudende drank wordt verkocht. “En de drank is er over het algemeen goedkoop en er is een groot aanbod van voor jongeren aantrekkelijke drank. Dan gaat het om bier, wijn, zoete drankjes met een hoog alcoholgehalte en een leuke verpakking. Om deze redenen is het essentieel dat de leeftijdsgrenzen juist in supermarkten strikt worden nageleefd.”
Ondanks dat supermarkten al jarenlang intensieve campagnes houden tegen alcoholverkoop aan kinderen, houden slechts drie op de tien supermarkten zich aan de geldende wettelijke leeftijdsgrens van zestien jaar, stellen de GGD, Trimbos en STAP op basis van recent onderzoek.
Reacties 0