Fabrikanten in de levensmiddelenindustrie hopen de relatie met retailers dit jaar te verbeteren. Dat blijkt uit het Top Topics brancherapport van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en GfK. Zestig procent van de directieleden zou dit onderwerp hoog op de agenda hebben staan. In de retail wil 41 procent van de directieleden de samenwerking verbeteren.
“De relatie tussen fabrikant en retailer is het afgelopen jaar verslechterd door de teruglopende koopkracht, stijgende grondstofprijzen en consumentenprijzen die onder druk komen te staan”, constateert Philip den Ouden, directeur FNLI. “Hierdoor dreigen innovatie en waardegroei in het gedrang te komen.”
Volgens Wil Klein van GfK zijn de partijen vooral op zoek naar een samenwerkingsmodel voor de lange termijn. “De aandacht voor korte termijn moet plaats maken voor een duurzame samenwerking. Het strategische partnership kan leiden tot groei op de lange termijn, maar dan moeten industrie en retail wel de wederzijdse afhankelijkheid erkennen.”
Reacties 0