Retailers zetten het komende jaar in op verbetering van hun formuleaanbod. Volgens het Top Topics brancherapport van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en GfK wil 57 procent van de retailers dit aanbod verbeteren. Hierbij wordt vooral veel aandacht geschonken aan de prijsstelling en het assortiment.
Volgens Joop Holla, research director bij GfK, is het hoog tijd dat retailers hun vraagtekens gaat zetten bij hun huidige formuleaanbod. Zeker omdat het voor retailers steeds lastiger is om onderscheidend te zijn. Zo is het verschil tussen de vijf belangrijkste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) de afgelopen jaren veel kleiner geworden. Bovendien worden retailers als Action, Kruidvat of online aanbieders als bol.com zijn steeds vaker als alternatief gezien voor de supermarkt. “Door deze branchevervaging moeten retailers zich gaan afvragen hoe hun positionering is van minder, maar wel professionelere concurrenten”, aldus Holla.
Het rapport laat daarnaast zien dat 42 procent van de retailers meer aandacht wil schenken aan consumentenmarketing. “In tijden van teruglopende koopkracht is het belangrijk de consument meer dan ooit centraal te stellen”, luidt het rapport. “Nu iedereen continu online is, zijn consumenten in de positie om een merk op de knieën te krijgen. Tegelijkertijd bieden nieuwe media kansen om shoppers beter te begrijpen en optimaal in te spelen op hun behoeften.”
Formuleaanbod hoog op retailagenda
Gepubliceerd op 11 februari 2013 om 00:00
Reacties 0