Omzet detailhandel gedaald

De Nederlandse detailhandel heeft in december 2012 4,1 procent minder omzet behaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS. Het hogere prijsniveau (2,8 procent) kon de forse volumekrimp van 6,7 procent niet compenseren.

De samenstelling van de koopdagen drukte de omzet; deze was in vergelijking met december 2011 minder gunstig. Het negatieve effect hiervan op de omzet van de gehele detailhandel wordt geraamd op ongeveer vier procent.

De hardste klappen vielen in december wederom in de non-foodbranche, met een omzetafname van zeven procent. Het volume was in deze winkels bijna acht procent kleiner. Alle non-foodbranches zetten minder om. Vooral de omzetten van winkels in woninginrichtingartikelen (min 14,5 procent), doe-het-zelfwinkels (min 11,6 procent) en textielsupermarkten (min 10,4 procent) liepen sterk terug.

Winkels in de foodsector behaalden daarentegen eenzelfde omzet van ruim vier procent. Het volume was bijna vier procent kleiner, de prijzen stegen met bijna vier procent. De winkels in deze branche kampten met een negatief koopdageffect van ongeveer vijf procent. Supermarkten sloten het jaar af met een omzetstijging van 1,2 procent. Daarentegen zagen speciaalzaken hun omzet met 7,2 procent dalen.

De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam met negen procent toe. Net als in de rest van 2012 presteerden deze winkels aanmerkelijk beter dan de fysieke winkels. Tankstations noteerden een omzetdaling van bijna acht procent.

Kijk voor een grafiek van de omzetontwikkeling in de detailhandel over de laatste vier jaren op de Facebookpagina van RetailTrends Media.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!