‘Rechtse kiezer laat huismerk liggen’

De politieke voorkeur van consumenten speelt een grote rol bij de productkeuze in de supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de New York University. De ‘rechtse’ kiezer kiest bijvoorbeeld eerder voor A-merken, terwijl de ‘linkse’ kiezer vaker voor het huismerk gaat. 

De Universiteit hield tussen 2001 en 2006 de wekelijkse aankopen in 1800 supermarkten bij, en vergeleek de uitkomsten met de politieke voorkeur van de meerderheid van de bevolking in de betreffende Amerikaanse gemeentes. Na correctie op factoren als inkomen en onderwijs, ontdekten de onderzoekers dat het huismerk in conservatieve gemeenten een stuk minder werd verkocht dan in liberale gemeenten.

Ook kiezen conservatieve kiezers minder vaak nieuwe producten. “Dit zou erop kunnen wijzen dat de conservatieven eerder vertrouwen op gevestigde A-merken”, menen de onderzoekers. Volgens hen kan deze conclusie getrokken worden omdat conservatieven eerder risico’s verwerpen en sceptisch zijn over nieuwe zaken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!