Zes op de tien Nederlandse consumenten ergert zich wel eens tijdens een bezoek aan de binnenstad. Dat blijkt uit onderzoek van Quotus Research en RetailVastgoedAdvies, waarover RetailTrends publiceert in het februarinummer.
Vooral consumenten onder de 35 jaar ergeren zich aan drukte in de stad en in de winkels, lastig en duur parkeren, straatkrantverkopers, goede doelen-wervers, hangjongeren en een onveilig gevoel in de stad. Het gevolg is dat deze leeftijdsgroep zijn aankopen steeds vaker online doet.
Toch is winkelen voor de consument nog steeds vrijetijdsbesteding nummer één, menen Cindy van Cauter van Quotus Research en Marc Majolée van RetailVastgoedAdvies. “Wil het dat blijven, is een nieuwe afstemming nodig tussen vraag en aanbod: wat wil de consument en wat heeft de binnenstad hem te bieden?”, stelt het duo.
Inmiddels voorzien de meeste steden wel in de behoefte van een veilige, schone binnenstad. Maar op toegankelijkheid en snelle bereikbaarheid valt nog veel te winnen. Om consumenten echt aan zich te binden moeten zij inzetten op gemak en comfort, stellen Van Cauter en Majolée. “Bovenaan het behoeftenlijstje van de consument staat beleving. Dat zal in de komende jaren meer en meer bepalend zijn bij het onderscheidend karakter en aantrekkelijkheid van de binnenstad.”
De overheid ondernemers, ontwikkelaars en beleggers moeten zich volgens het koppel gezamenlijk richten op beleving, klantgerichtheid en attractiviteit. “Anders gezegd: binnensteden moeten zich ontwikkelen van ‘places to buy’ naar ‘places to be’. Binnensteden moeten stoppen met op elkaar te lijken. Zij moeten zich onderscheiden met een eigen identiteit en karakter. Dat kan met beleving, waarbij sfeer, gezelligheid, ontmoeten, spelen, nette toiletvoorzieningen, evenementen, groen en aantrekkelijke openbare ruimten de belangrijkste belevingsaspecten zijn.”
Kijk voor een overzicht van de top 10-faciliteiten die bijdragen aan een betere beleving op de Facebookpagina van RetailTrends Media.
Lees het hele onderzoek in RetailTrends 2. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0