Onder druk van de Consumentenautoriteit (CA) gaat kortingsbonnensite Groupon zijn klanten beter informeren. Dat maakte de toezichthouder dinsdag bekend. Naar aanleiding van een klachtenregen bij TROS Radar en overheidsloket Consuwijzer, stelde CA in augustus een onderzoek in. Daaruit bleek dat Groupon haar klanten onvoldoende informeert en slecht bereikbaar is.
De kortingssite is intermediar en biedt producten of diensten niet zelf aan. De exacte voorwaarden bleken voor klanten echter vaak onduidelijk. Ook maakte de site niet duidelijk genoeg waar klanten moest aankloppen bij vragen of klachten. Bovendien was de klantenservice van Groupon vaak onbereikbaar. De Amerikaanse website die sinds 2010 in Nederland actief is, belooft nu beterschap. Voortaan stuurt Groupon consumenten na elke aankoop voortaan een mail met informatie waar ze eventuele klachten kunnen spuien en ook op de website komt daarover meer informatie.
In een brief aan CA laat Groupon optekenen dat zij onder meer ‘zal handelen in overeenstemming met regels in de Wet oneerlijke handelspraktijken, in het bijzonder door geen handelspraktijken toe te passen die misleidend zijn doordat informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de presentatie van de informatie’.
Directeur Ruud Giebels van Groupon stelt dat er inmiddels al veel is verbeterd. “We zijn doordeweeks telefonisch meer uren beschikbaar en nemen bovendien ook op zaterdag telefoontjes aan”, stelt hij. “Verder hebben we een team dat in het weekend mailtjes van klanten beantwoordt. Ook is er nu een speciaal relatieteam dat elke aanbieding doorneemt met het bedrijf dat een actie via onze site aanbiedt.” Volgens Giebels verkleint dit de kans op misverstanden.
De CA voorziet dat de problemen opgelost zijn en legt daarom geen boete op aan de site die wereldwijd veertig miljoen gebruikers telt, waarvan meer dan honderdduizend in Nederland.
Reacties 0