In vrijwel de hele metropoolregio Amsterdam overtreft de planvoorraad de groeimogelijkheden voor de detailhandel. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport ‘Metropoolregio Amsterdam. Ontwikkelingsmogelijkheden detailhandel’, waarover het HBD publiceert in het februarinummer van RetailTrends.
In het onderzoek van de Kamer van Koophandel Amsterdam, Stadsregio Amsterdam en Hoofdbedrijfsschap Detailhandel (HBD) en de provincie Noord-Holland wordt geschreven dat dit ‘noodzaakt tot herbezinnen en heldere en gefundeerde (beleids)keuzes’. Slechts een beperkt aantal regio’s en gemeenten binnen de metropoolregio Amsterdam komt in aanmerking voor het verder versterken van het winkelaanbod. Daarbij is het volgens de onderzoekers belangrijk in te zetten op de krachtigste en meest onderscheidende winkelgebieden die wezenlijk bijdragen aan de concurrentiekracht van de metropoolregio.
“In regio’s en gemeenten met geringe of negatieve ontwikkelingsruimte moet ruimte komen voor initiatieven die de bestaande winkelstructuur optimaliseren”, stellen de organisaties. Daarbij moet voorkomen worden dat er veel winkelmeters worden toegevoegd. “Het nieuw voor oud-principe behoort hierbij leidend te zijn. Ofwel uitbreiding van het aanbod moet gepaard gaan met sanering elders.”
Lees meer over het onderzoek in RetailTrends 2. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0