'Problemen retail niet alleen door internet'

De problemen in de retail worden te makkelijk toegeschreven aan de opkomst van online winkelen. Dat stelt ceo Ronald van Zetten van HEMA in gesprek met MT Management Team. De dreigende teloorgang van de winkelstraat is volgens hem veel meer te wijten aan het gebrek aan consumentenvertrouwen.

“Er gaan veel winkels dicht. Dat is geen goed teken, maar wordt te makkelijk toegeschreven aan online verkopen. Die online verkoop is echter niet zo groot dat dit de sluiting van al die winkels rechtvaardigt”, zegt van Zetten. “Mensen stoppen met kopen. Retail is een van de grote banenmotoren van Nederland. Dat raakt dus de werkgelegenheid en ook andere bedrijfstakken.”

Ondertussen lijkt de crisis nog weinig gevolgen te hebben voor HEMA zelf. De warenhuisketen zet nog volop in op groei. “Nederland is zeker niet vol”, aldus de HEMA-ceo. “Als je onze 519 winkels in Nederland vergelijkt met ketens als Blokker, Kruidvat of Albert Heijn kan er nog wel wat bij. Die hebben ruim 700 of 800 vestigingen. In aantal winkels is groei dus mogelijk, maar ook met een mogelijk nieuwe formule." Hoe dat eruitziet, wil Van Zetten 'van tevoren niet verklappen'.

Ook over de landgrenzen aast HEMA op expansie. Van Zetten ‘zou het mooi vinden om verder uit te breiden in Frankrijk’. De komende maanden opent HEMA drie winkels in Bordeaux. En verder ‘onderzoeken we andere Europese landen’, laat de topman weten. In potentie is de keten een wereldmerk, meent hij. “Toen we de eerste stappen in België maakten, zeiden retaildeskundigen of bankiers dat het nooit zou werken. Toen het eenmaal succesvol was, verstomde de kritiek en werd gezegd dat België toch wel Nederlands is. Toen we naar Frankrijk gingen was ook bijna iedereen tegen, omdat het land zo anders zou zijn dan Nederland. Nu lukt het dus in Frankrijk en Duitsland. Of ik daarmee kan bewijzen dat de HEMA een wereldmerk is, zou ik niet durven zeggen. Laten we eerst nog maar een paar andere landen erbij doen.”

Ook e-commerce blijf niet onderbelicht bij HEMA. “We vertellen niet precies wat onze omzet daar is, maar het is een aanzienlijk deel”, zegt Van Zetten. “Sinds een maand haalt onze website in elk geval de industry standard. Daarvoor deden we dat niet zo goed. We konden niet alles voor klanten doen wat we graag zouden willen. Je kunt als klant bijvoorbeeld nu pas zien of er voldoende voorraad in de winkel is. We willen een heel goede speler zijn in e-commerce, maar nu zijn we vooral in de aantallen een belangrijke speler.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!