Consumentenvertrouwen naar dieptepunt

Het consumentenvertrouwen is in februari naar een historisch dieptepunt gedaald. De stemming onder consumenten kromp met negen punten naar -44, blijkt uit de donderdag gepubliceerde indicator van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit is het laagste niveau sinds de start van de seizoengecorrigeerde reeks in april 1986.

Consumenten waren in februari vooral veel pessimistischer over hun eigen financiële situatie dan een maand eerder. Ook het oordeel over het economisch klimaat verslechterde. De koopbereidheid van consumenten is nog nooit zo klein geweest. Per saldo verslechterde deze deelindicator met twaalf punten en kwam uit op -32. De deelindicator economisch klimaat daalde per saldo met vijf punten tot -63.

''Het is goed mogelijk dat de eerste loonstrookjes van 2013 nu fors tegenvielen. Als je het opeens met veel minder moet doen, is dat slecht voor het vertrouwen'', verklaart CBS-econoom Peter Hein van Mulligen de nieuwe daling van het consumentenvertrouwen. Ook het feit dat veel gepensioneerden worden gekort op hun pensioenuitkering, speelt volgens hem een rol.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!