Fysieke winkels leggen het vaak af tegen hun online concurrenten als het op klantenkennis aankomt. Dat stelt het mobiele betaalbedrijf MyOrder, dat een proef is gestart waarmee offline winkeliers inzicht krijgen in het koopgedrag van hun klanten. “De gemiddelde slager heeft geen idee wie zijn klanten zijn. Het offline midden- en kleinbedrijf moet toch eigenlijk dezelfde tools hebben als online winkels”, zegt Thomas Brinkman, oprichter van MyOrder.
Met een zogenoemd ‘second screen’ kunnen winkeliers zien welke aankopen de klant meestal doet. Hierdoor kunnen zij gerichte aanbiedingen doen. “Geef hen bijvoorbeeld eens tien procent korting op een biefstuk als je ziet dat ze dat altijd kopen”, adviseert Brinkman. Om aan die informatie te komen moeten zowel de winkelier als de klant werken met het mobiele betaalsysteem MyOrder. De retailer krijgt met dit betaalsysteem toegang tot de koopgeschiedenis van zijn klant.
De winkelier betaalt voor MyOrder een vast bedrag van vijftien euro, plus een commissie per transactie. De consument moet de applicatie van MyOrder downloaden om mobiel te kunnen betalen.
‘Fysieke winkel weet te weinig van klant’
Gepubliceerd op 25 februari 2013 om 00:00
Reacties 0