Abercrombie en Fitch heeft zijn omzet na tegenvallende periodes weer zien stijgen. Over 2012 boekte de fashionretailer een omzetstijging van acht procent tot 4,5 miljard dollar (3,4 miljard euro). Deze stijging is volgens de retailer toe te schrijven aan de verkoop in het buitenland en nieuwe winkels. Daarnaast telde het vierde kwartaal een extra week, waardoor er bijna 63 miljoen dollar extra in het laatje kwam.
De omzet in het buitenland groeide met 36 procent, dankzij de opening van veertig nieuwe winkels in steden als Amsterdam, München en Dublin. De like-for-like omzet daalde in het buitenland namelijk met acht procent. In thuisland Amerika nam de omzet met een magere één procent toe. Daar sloot de retailer het afgelopen jaar vijftig winkels.
De winst is volgens A&F verdubbeld tot 263 miljoen dollar (199,6 miljoen euro). Dit is echter toe te schrijven aan een boekhoudkundige wijziging van de retailer. A&F heeft zijn boekhoudmethode met ingang van het vierde kwartaal gewijzigd van de retailmethode naar de kostenmethode. Hierdoor denkt de retailer zijn financiële resultaten beter te kunnen vergelijken met concurrenten. Met de kostenmethode komt de winst over het vierde kwartaal uit op 157,2 miljoen dollar (119,2 miljoen euro), terwijl de winst volgens de retailmethode 45,8 miljoen dollar (34,7 miljoen euro) zou bedragen.
In 2013 wil de fashionketen veertig nieuwe internationale winkels openen, waaronder flagshipstores in Seoul en Shanghai. In Amerika zullen 47 winkels hun deuren sluiten. Abercrombie & Fitch zag zich eerder nog genoodzaakt zijn expansieplannen gedeeltelijk uit te stellen door omzetdalingen en tegenvallende winstprognoses. Ceo Mike Jeffries besloot daarop strenger te gaan kijken naar nieuwe winkellocaties. “We openen alleen nog op locaties waarvan we overtuigd zijn dat er een sterk rendement behaald kan worden”, aldus Jeffries.
Omzet Abercrombie & Fitch weer in de lift
Gepubliceerd op 25 februari 2013 om 00:00
Reacties 0