Marqt-oprichter Quirijn Bolle uit forse kritiek op de manier waarop Ahold en andere concerns in de voedingsmiddelenindustrie met hun producten omgaan. Bolle werkte van 1999 tot 2005 bij Ahold en constateerde daar dat kwaliteit en smaak er maar weinig toe doen. “De klant is een middel om geld te verdienen. En dat geld gaat vooral naar enkelingen aan de top”, zegt Bolle in het NRC Handelsblad.
“Je kunt jaren bij Ahold werken zonder ooit een product in handen te hebben gehad. Toen ik in 2003 verkoopmanager werd bij dochterketen US Foodservice, ging ik voor het eerst naar fabrieken en distributiecentra om te zien wat daar eigenlijk gebeurde.” De Marqt-oprichter kwam tot de conclusie dat kostprijs het enige was wat telde. “Ik werd door de industrie gestimuleerd om onze klanten rotzooi door de strot te duwen. Zeventig procent van het assortiment bestond uit gemanipuleerd eten.”
Volgens Bolle maakt Ahold wel werk van ‘puur en eerlijk’, maar wordt dit op een verkeerde manier aangepakt. “Ze zijn trots als ze met minder CO2-uitstoot producten kunnen maken. Waarom maken ze geen producten zonder additieven? Waarom zitten er 25 ingrediënten in kant- en klare boerenkoolstamppot?” Bolle verbaast zich dan ook niet over het paardenvlees dat afgelopen maand in veel diepvriesproducten opdook. “Dat krijg je als je alleen op de kosten aanstuurt. Als jij door je afnemers constant onder druk wordt gezet om goedkoper te produceren, ga je rare dingen doen. Als jij het niet doet, gaan ze naar een ander.”
Bolle staat sinds 2008 samen met Meike Beeren aan het hoofd van supermarktketen Marqt. De retailer richt zich op duurzaam geproduceerde producten, zonder kunstmatige toevoegingen. Marqt is actief met zeven filialen in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Binnenkort komt daar nog een filiaal in Amsterdam bij.
'Kwaliteit en smaak doen er weinig toe'
Gepubliceerd op 25 februari 2013 om 00:00
Reacties 0