Consumentenorganisatie Foodwatch wil dat kindermarketing voor ongezonde producten aan banden wordt gelegd. De beloofde zelfregulering in de voedselindustrie laat volgens de organisatie te wensen over. Foodwatch onderzocht zeshonderd kinderproducten en kwam tot de conclusie dat negentig procent van de producten te zoet, te zout of te vet zijn.
Foodwatch heeft daarom een burgerinitiatief op poten gezet. De organisatie hoopt het onderwerp met veertigduizend steunbetuigingen op de politieke agenda te krijgen. “De overheid moet kinderen en ouders in bescherming nemen”, zegt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch. “Want de meeste fabrikanten, een enkele uitzondering daargelaten, willen maar één ding: veel geld verdienen. Ook over de rug van kinderen.”
Volgens Van Opzeeland heeft de werkwijze van de voedselfabrikanten veel weg van de werkwijze van de vroegere tabakslobby. “Misleiden, verleiden en vooral ook de schuld afschuiven. Ze leggen alle verantwoordelijkheid voor de gezondheid van kinderen bij ouders. ‘Dan moeten de kinderen maar meer bewegen’, zeggen ze. Lekker makkelijk. De industrie zal nooit uit zichzelf stoppen met foute kindermarketing. Daar heb je echt een strenge wet voor nodig.”
Foodwatch wil strenge wet voor kindermarketing
Gepubliceerd op 25 februari 2013 om 00:00
Reacties 0