Apothekers moeten zich meer als retailer gedragen om te kunnen blijven bestaan. Dat stelt het ING Economisch Bureau in de Sectorvisie Openbare Apotheken.
In het rapport wordt geconstateerd dat de markt voor farmaceutische zorg geleverd door openbare apotheken de laatste jaren ingrijpend is veranderd. Door de onderhandelingen over de vergoeding van zorgverzekeraars voor de geleverde prestaties van apothekers en door de overheveling van dure geneesmiddelen naar het ziekenhuisbudget staat de omzet en de marge van apotheken onder druk.
Het aantal openbare apotheken is daardoor in 2012 voor het eerst gedaald. Nederland telde vorig jaar 1981 apotheken, 0,8 procent minder dan in 2011. De omzet van deze apotheken daalde naar schatting met tien procent tot 4,5 miljard euro, ondanks dat de geneesmiddelenverstrekking steeg met 5,3 procent tot 219 miljoen keer.
Om het tij te keren moeten apotheken meer gaan samenwerken of zich aansluiten bij een keten, adviseert Dirk Mulder, sectormanager retail van het ING Economisch Bureau. Een ketenformule levert volgens hem namelijk inkoopvoordelen op. Ook hebben apotheken voordeel door de naamsbekendheid van de keten. Daarnaast kunnen de logistieke kosten door samenwerking omlaag worden gebracht, en wordt het gemakkelijker om het assortiment uit te breiden.
“Afhankelijk van de omgeving kunnen de retailactiviteiten van de apotheek uitgebreid worden met zelfzorg medicatie, gehoortesten en -apparatuur, contactlenzen en -vloeistoffen om omzet en marge te vergroten”, stelt Mulder. “Ook zal de apotheker gebruik moeten maken van de kansen die internet en social media bieden. Daarbij liggen er kansen op het gebied van formulisering via franchise concepten.”
Reacties 0