Consumenten zijn steeds minder merken- en winkeltrouw
Gepubliceerd op 1 oktober 2004 om 00:00
Nederlandse consumenten zijn steeds minder trouw aan winkels en merken. Dit komt naar voren uit Onderstroom, het door ITM International uitgevoerde continue onderzoek naar merken en media van mediabureau Stroom. Tegen de 50% van de 643 ondervraagden geeft aan steeds minder dezelfde merken te kopen, terwijl 13% de laatste tijd zelfs van merk gewisseld is vanwege de prijs. Vrouwen blijken prijsbewuster dan mannen en vinden een merk ook minder belangrijk. Slechts 7% van de respondenten is echt trouw aan merken. De afnemende merkentrouw hangt samen met de financiele situatie van de consument. In 2003 is bijna 60% van de ondervraagden er financieel op achteruit gegaan, en ook de verwachtingen voor de toekomst zijn vrij somber. Hoewel 27% verwacht dat de economie het komend halfjaar zal verbeteren, gaat slechts 16% ervan uit dat de eigen financiele situatie verbetert. Als gevolg van de verslechterde financiele situatie orienteren consumenten zich veel bewuster voordat ze tot koop overgaan. Zo stelt 62% de aanschaf van een duurder product uit totdat deze in prijs daalt en koopt circa 77% voornamelijk als er opruiming is.
Reacties 0