Door het verkrijgen en gebruiken van klantdata kunnen fysieke winkels ervoor zorgen dat klanten langer in de winkel blijven, vaker terugkomen en meer kopen. Daarover gaat de presentatie van Cindy van Cauter van Quotus Research op het Retail Event Nederland, dat op 27 en 28 maart wordt gehouden in de Expo in Houten.
“De consument verwacht online mogelijkheden en tegelijk wil hij op de winkelvloer graag persoonlijk benaderd worden”, blikt Van Cauter met RetailNews vast vooruit op haar presentatie. “Zorg er dus voor dat je weet wie de klant is, en hoe vaak, wat en waar hij koopt”, adviseert zij retailers. “Hoe je daar achterkomt? Door het simpelweg te vragen bij de kassa wanneer zij afrekenen. En sociale media bieden ook allerlei mogelijkheden.”
Van Cauter stelt dat retailers met de verkregen data beter kunnen inspelen op de behoefte van de consument, die volgens haar op maat gesneden aanbiedingen wil. “Bovendien kun je de klant na bijvoorbeeld twee weken eens benaderen hoe het aangeschafte product bevalt, en of hij ook aan een ander gerelateerd product heeft gedacht.”
Fysieke retailers moeten ontwaken, meent Van Cauter. “Kijk hoe goed een online retailer als Zalando bezig is met het verkennen van haar klanten. Als fysieke retailers stil blijven staan moeten zij oppassen dat zij niet worden ingehaald.” Albert Heijn is volgens de consumer- & shopperresearcher een voorbeeld voor andere retailers. “Ze vergaren data via de Bonuskaart en bieden klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om af te halen.”
Reacties 0