Bavaria stunt liever niet met bierprijs

Bavaria ziet de prijzenoorlog in de supermarkten als een slechte ontwikkeling. “Het stunten met prijzen is slecht voor de imago van het merk. Een kratje bier wordt zó goedkoop dat de consument niet meer warm loopt voor nieuwe soorten”, licht directievoorzitter Peter Swinkels het jaarverslag toe. Ondanks het effect van de prijzenslagen steeg de omzet van Bavaria in 2004 met 3,5% naar 350,6 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat ging wel achteruit met 18% naar 11,8 miljoen, en de nettowinst daalde zelfs met 20% tot 7,7 miljoen door een hogere belastingdruk. Topman Swinkels is “niet ontevreden” over de ontwikkeling in het eerste halfjaar van 2005. De omzet ligt boven wat er was gebudgetteerd. De omzet is voor ongeveer 75% behaald uit bier, dat “het gezicht van de onderneming” is. Export naar de oude EU landen leverde groei op in de eerste helft van 2005. Het exportvolume nam vorig jaar al met 18% toen naar 2,7 miljoen hectoliter. In Nederland bedroeg de afzet bijna 2 miljoen hectoliter. De toenemende binnenlandse concurrentie doet vrezen voor een structurele prijzenslag. De opkomst van bier aan de onderkant van de markt is “niet gezond voor de bedrijfstak. Implementatie van nieuwe producten en verpakkingen wordt moeilijker.” Maar Bavaria zal het budget voor innovatie niet terugschroeven. Bavaria kijkt meer naar buitenlandse markten. Ook het brouwen van het bier gebeurt voor het eerst voor een deel in het buitenland. Bavaria ontplooit ook activiteiten in het sterk groeiende topsegment van de Russische biermarkt en in Zuid-Amerika. 15% van de totale verkoop komt op rekening van frisdrank, maar deze omzet daalt al sinds 2000. Volgens Bavaria is het een vechtmarkt met veel aanbieders, waar de prijzen veelal opgelegd worden, waardoor de marges klein zijn. Ook veranderingen in de regelgeving voor verpakkingen in Nederland en Duitsland hadden invloed op de omzet van dit segment.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!