Consument beknibbelt na btw-verhoging

Ruim veertig procent van de consumenten heeft zijn koopgedrag aangepast na de btw-verhoging op 1 oktober 2012. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 23.000 consumenten. 28 procent van de respondenten zegt sindsdien meer op de dagelijkse boodschappen te letten en veertien procent zegt minder te kopen. Er wordt vooral bespaard op kleding, reizen en uitgaan.

GfK-onderzoeker Gino Thuij noemt de groep mensen die minder is gaan uitgeven ‘groot’. “Net voor de invoering zei 68 procent te verwachten minder uit te geven als gevolg van de btw-verhoging, nu blijkt veertig procent dat te doen. Dat is nog steeds fors.”

Sinds 1 oktober is het hoge btw-tarief verhoogd van negentien naar 21 procent. Hieronder vallen alle luxeproducten als auto’s, televisies, meubels, kleding en bijvoorbeeld telefoonabonnementen. De regering hoopte met de belastingverhoging vier miljard euro binnen te halen.

De meerderheid van de consumenten denkt dat winkeliers de belastingverhoging hebben doorberekend in hun prijzen. De meeste consumenten hebben het idee dat voedingsmiddelen duurder zijn geworden (69 procent), gevolgd door drogisterijartikelen (63 procent), kleding (62 procent) en huishoudelijke artikelen (62 procent).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!