Op het plan van supermarktketen Jumbo om een Foodmarkt te openen in Breda, wordt enthousiast gereageerd door diverse marktkenners. De zogenoemde Jumbo Foodmarkt wordt een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Koks maken er gerechten klaar die klanten zowel mee kunnen nemen of ter plekke opeten.
“Ze zullen balen bij Albert Heijn in Zaandam”, stelt creative director Poppe van Pelt bij reclamebureau Selmore in Het Financieele Dagblad. “De olifantenpoot van de familie Van Eerd stampt er vrolijk op los en heeft inmiddels al heel wat hamsters geplet. Jumbo is een gedreven familiebedrijf dat het echt anders probeert te doen.” Klanten ‘ruiken’ dat volgens hem. “Want al laten ze zich overhalen door promoties als nu weer de AH-mini’s, ieder bezoek voelt toch als een verplicht nummer. Elk alternatief dat de winkelervaring beter en leuker maakt, zal omarmd worden.” Van Pelt is ervan overtuigd dat de Foodmarkt een succes wordt.
Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort-innovatiemethode, noemt de Foodmarkt een ‘uitstekend idee’. “Omdat je van heerlijk geurende verse hapjes en maaltijden gewoon trek krijgt. Reken maar dat je er wat langer doorbrengt om te eten en daarna de boodschappen doet. Of andersom. Uitstekend idee. Het klinkt als een feestje van zesduizend vierkante meter.”
Ook Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers, en directeur strategie Gertjan Hafkamp bij reclamebureau Publicis zijn lovend over de uitdaging die Jumbo aangaat om de klant het idee te geven dat die met de gang naar de super geen tijd verliest, maar ‘quality time’ beleeft. Hafkamp plaatst wel een kanttekening. “Of Jumbo hier ook geld gaat verdienen, is de vraag. Maar binnen het marketing- en R&D-budget is de investering in deze proeftuin vast te verantwoorden.”
Reacties 0