Webwinkels lopen nog steeds miljoenen euro’s aan omzet mis door storingen in het betalingssysteem iDEAL. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org eist daarom dat banken snel met oplossingen komen voor de storingen. “We hebben een periode van constructieve gesprekken achter ons liggen. Nu is het tijd voor concrete afspraken”, stelt de brancheorganisatie.
Ondanks dat er afgelopen jaar geen grote incidenten waren, voldoen banken nog niet aan de door zichzelf opgelegde norm van 99 procent geslaagde iDEAL-betalingen behalen, klaagt Thuiswinkel.org. “Je kan het simpel uitrekenen: vorig jaar kochten Nederlanders voor zo’n tien miljard euro bij webwinkels. Bij meer dan de helft van hun aankopen rekenden zij af met iDEAL. Dan is één procent heel wat geld wat door webwinkels wordt misgelopen”, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.
Jongen vreest daarnaast dat consumenten die niet kunnen betalen via iDEAL snel naar alternatieven voor de webwinkel kijken. “Stel je wilt een cadeautje kopen voor iemand die morgen jarig is. Als iDEAL via jouw bank dan niet werkt, dan ga je bij een andere winkel verder zoeken naar een cadeau.”
In een reactie stelt een woordvoerder van Currence - de eigenaar van iDEAL - dat het betalingssysteem wel voldoet aan de norm van 99 procent geslaagde betalingen. Daarnaast twijfelt het bedrijf of webwinkels echt miljoenen euro’s schade lopen als iDEAL tijdelijk niet werkt.
Webwinkels willen afspraken iDEAL
Gepubliceerd op 6 maart 2013 om 00:00
Reacties 0