FNV Bondgenoten protesteert deze week met een televisie-reclame tegen de arbeidsomstandigheden bij distributiecentra van Albert Heijn. Dat schrijft Het Algemeen Dagblad. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de vakbond met een reclamespot een werkgever aanpakt.
FNV hoopt met de campagne meer werkzekerheid te bewerkstelligen voor vaste medewerkers van de distributiecentra en uitzendkrachten die vaak al jaren voor Albert Heijn werken. De onderhandelingen daarover liepen vorige maand vast na een eindbod van de AH-directie van 3,5 procent loonsverhoging.
FNV-voorzitter Ton Heerts brengt in de spot het oude beleid van de Albert Heijn-familie in herinnering en pleit voor meer werkzekerheid voor de distributiemedewerkers. “Laat Albert Heijn weer Albert Heijn zijn”, stelt Heerts. Volgens hem koos Albert Heijn senior voor mensen en niet voor bonussen, terwijl de supermarktketen nu voor meer dan vijftig procent gebruikt maakt van uitzendkrachten - ‘wegwerkpersoneel voor de laagste prijs’.
Volgens bestuurder Ron Meyer is het belangrijk dat Heerts zich op deze manier verbindt aan de distributiemedewerkers. “Zij symboliseren de veramerikanisering van oer-Hollandse bedrijven. Bonussen aan de top, lagere lonen, hogere werkdruk en onzekerheid op de werkvloer.” Volgens Meyer steeg het aantal ‘onzekere contracten’ de afgelopen tijd van twintig tot meer dan vijftig procent. “Wat zou de oude Albert ervan vinden dat de top de vaste baan sluipenderwijs afschaft””, vraagt hij zich af.
De reclamespot van FNV komt uitgerekend in de week dat de vakcentrale onderhandelt met werkgevers en kabinet. Vorige week stelde de bond Albert Heijn een ultimatum voor een verbeterde cao. FNV dreigt met stakingen als Albert Heijn niet voor 14 maart over de brug komt.
Reacties 0