Ondanks de economische crisis hebben vorig jaar 12.600 starters een onderneming in de detailhandel opgezet. Dat blijkt uit het kwartaalbericht Starters van het ING Economisch Bureau. Ten opzichte van vorig jaar is er wel sprake van een daling van 2,3 procent.
ING verwacht dat het aantal starters ook dit jaar 'eerder zal dalen dan toenemen'. Dat komt volgens het onderzoeksbureau grotendeels door de sombere economische vooruitzichten. ING voorspelt in het kwartaalbericht een krimp van 1,9 procent voor de retailsector in 2013. Vorig jaar was er al sprake van een daling van 2,4 procent.
Het Economisch Bureau stelt dat starters zich in de moeilijke markt moeten onderscheiden met innovatie. “De meest voor de hand liggende innovaties zijn het bedenken en ontwikkelen van een nieuw product of dienst, of de implementatie van een nieuw proces, waardoor efficiënter gewerkt kan worden”, schrijft ING. “Maar innovatie kan ook zitten in de manier waarop je opdrachten binnenhaalt, de wijze waarop je je bedrijf presenteert, of een nieuw concept in de markt zet.”
Focus op datgene wat je doet is volgens ING een belangrijk aandachtspunt voor innovatieve starters. Ook adviseren de onderzoekers van de bank starters te onderzoeken of hun concept levensvatbaar is, samen te werken met andere partijen, flexibel te zijn, open te staan voor nieuwe ideeën en markten, social media te gebruiken en gebruik te maken van overheidssubsidies op het gebied van innovatie.
Detailhandel telde minder starters in 2012
Gepubliceerd op 12 maart 2013 om 00:00
Reacties 0