Online onderzoek leidt tot dalende omzet marktonderzoeksbureaus
Gepubliceerd op 1 oktober 2004 om 00:00
De omzet van marktonderzoeksbureaus zal dit jaar met gemiddeld zo`n 5% dalen, zo verwacht de MarktOnderzoeksAssociatie. Op basis van bureau-opgaven (85%) en eigen inschattingen becijfert men dat de totaalmarkt voor marktonderzoek in 2004 zal uitkomen op ongeveer 264 miljoen euro. Volgens Wim van Slooten, directeur van de MarktOnderzoeksAssociatie, is de daling van de omzet voor een belangrijk deel te wijten aan de lagere prijzen voor online onderzoek. Momenteel wordt circa 15% van het marktonderzoek in Nederland reeds online uitgevoerd; een paar jaar geleden was dit fenomeen nog vrijwel onbekend. Van Slooten verwacht dat de online onderzoeksmarkt uiteindelijk ongeveer 25 a 30% van de totale onderzoeksmarkt zal gaan uitmaken. De telefonische- en schriftelijke onderzoeksmethoden alsmede (in mindere mate) de face-to-face methode zullen hiervan de voornaamste slachtoffers worden.
Reacties 0