De Nederlandse detailhandel heeft in januari 0,5 procent minder omzet behaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS. Het hogere prijsniveau (2,6 procent) kon de volumekrimp van drie procent niet compenseren.
De samenstelling van de koopdagen was in vergelijking met januari 2012 gunstiger. Het positieve effect hiervan op de omzet van de gehele detailhandel wordt geraamd op ongeveer twee procent.
Net als in voorgaande maanden vielen de hardste klappen wederom in de non-foodbranche, met een omzetafname van drie procent. Het volume was in deze winkels bijna vijf procent kleiner. Alleen drogisterijen ( plus 2,4 procent) noteerden een omzetgroei. In alle overige non-foodbranches liep de omzet terug.
Door een stevige omzetstijging bij de supermarkten behaalden winkels in de foodsector daarentegen bijna zes procent meer omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. Het volume was 1,5 procent groter, de prijzen stegen met meer dan vier procent. Na correctie voor het koopdageffect resulteert voor de winkels in voedings- en genotmiddelen echter ook een krimp in het volume. De omzet nam nog wel licht toe.
De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam met drie procent toe. De omzet steeg daarmee in deze branche in januari minder sterk dan in 2012.
Kijk voor een grafiek van de omzetontwikkeling in de detailhandel over de laatste drie jaren op de Facebookpagina van RetailTrends Media.
Reacties 0