Het Europees parlement heeft twee wetten aangenomen om de onpartijdige bemiddeling van conflicten tussen consumenten en webwinkels makkelijker te laten verlopen. De nieuwe richtlijnen verplicht de EU-lidstaten dat de alternatieve geschillenbeslechting (ADR) opkomt voor alle zakelijke sectoren en er voor zorgt dat de bemiddelaars onpartijdig zijn.
Winkeliers kunnen door de komst van de nieuwe regels makkelijker een klacht indienen over een product of dienst. Het maakt dan niet uit of deze online of offline zijn gekocht. De bemiddeling kost hooguit een minimale vergoeding, maar is veelal gratis. Volgens de nieuwe richtlijnen moeten de conflicten over het algemeen binnen negentig dagen worden opgelost.
De Europese Commissie komt daarnaast met een online platform (ODR) in alle EU-talen om consumenten zo goed mogelijk te helpen bij het oplossen van conflicten. De ADR-richtlijn moet binnen 24 maanden na de inwerkingtreding van toepassing zijn. Het ODR-platform zal kort daarna beschikbaar zijn.
Nieuwe wetten geschillenbeslechting
Gepubliceerd op 15 maart 2013 om 00:00
Reacties 0