Terwijl retailers wereldwijd in 2012 een bijzonder moeilijk jaar kenden, hebben veel Europese drogisterijmerken hun merkwaarde zien groeien. Dat blijkt uit het jaarlijkse Best Retail Brands-rapport van merkenadviesbureau Interbrand. Zij noemt drogisterijmerken als Boots, Sephora en DM een lichtpunt. Boots wist zijn merkwaarde te laten groeien met zestien procent, Sephora steeg vijftien procent en het Duitse DM zelfs negentien procent.
Interbrand ziet dat deze ketens hun pijlen richten op winkelbeleving en klantgerichtheid. Boots bijvoorbeeld blijft investeren in de relevantie van het merk, mede dankzij de informatie beschikbaar vanuit het Boots loyalty card programma. De apotheekketen heeft het afgelopen jaar nog meer de nadruk gelegd op dienstverlening in de winkel, onder meer door iPads en een open wifi-netwerk in de winkel te integreren ter bevordering van het zoeken naar productinformatie.
Het Duitse DM op zijn beurt blijft sturen op lokaal relevante kanaalinnovatie door een samenwerking met Amazon.de en een sterke positionering als aantrekkelijke werkgever. Onder meer daardoor scoort DM daardoor een loyaliteitsscore van meer dan tachtig procent.
Reacties 0