Wat eten we vanavond? Gemakkelijk gezond

Door Joost Bakx, marketing-directeur bij Tetra Pak Benelux.

Begin maart opende de nieuwe supermarkt Bilder & De Clerq in Amsterdam. Een supermarkt ingericht naar gerecht. Je kiest een recept en alle ingrediënten - voor twee personen - liggen in het schap voor je klaar. Gemak en eenvoud voor de consument die lastig kan kiezen. Een innovatief concept dat inspeelt op de trend van steeds sneller en eenvoudiger shoppen, maar met nadruk op beleving en zonder uiteindelijk in te boeten op smaak en kwaliteit. In Duitsland is dit een bekend concept, in Nederland nieuw. Is dit een formule die in heel Nederland kan aanslaan en spelen supermarkten hier al op in?

In de winkel van Bilder & de Clerq kan je de ‘versheid’ van de producten ruiken, zien en voelen. Er is een espresso corner waar je een krantje kan lezen en je kunt er een vers belegde broodje eten. Alles is mooi gepresenteerd en de zintuigen worden volop geprikkeld. Een bezoek is een beleving en de consument ziet het gerecht al op zijn bord liggen. Verse ingrediënten zijn geordend in het schap naar gerecht, dat scheelt de vluchtige shopper tijd. Bang zijn om elke week hetzelfde te eten, hoeft de shopper ook niet, want elke week verandert het aanbod. Herhaling wordt omzeild door de seizoensgebonden selectie aan verse ingrediënten waarmee elke keer nieuwe recepten worden bedacht. Hierdoor eet de consument ook nog eens verantwoord én gezond. En dat wil hij: eenvoud, gemak én wel gezond.

Supermarkt voor yuppen en dinkies
Bilder & de Clerq richt zich op de Amsterdamse ‘yuppen’ en ‘dinkies’ (double-income-no-kids). Dit zijn veelal tweeverdieners die bewust bezig zijn met lekker en gezond eten en wel willen koken - al dan niet geïnspireerd door 24Kitchen. Zij nemen simpelweg de tijd niet om een gezond recept te bedenken en supermarkten en toko’s af te struinen op zoek naar de juiste ingrediënten voor bijvoorbeeld een cassoulet met bonen. Het onderscheidend vermogen, is dat er ingespeeld is op de keuzestress van deze doelgroep. In de gemiddelde supermarkt zijn er zoveel mogelijkheden dat dit soms meer frustratie oproept, dan dat het bijdraagt aan gemak. Uiteraard gaat het hier om een specifieke doelgroep, maar wil de gemiddelde Nederlander ook niet tijdens zijn regelmatige supermarktbezoek meer gemak en eenvoud? Ik denk zeker dat hier voor supermarktketens kansen liggen.

Minder keuzestress
Gemak en een beleving met minder keuzestress zijn mijns inziens niet alleen in een supermarkt als de Bilder & de Clerq gewenst, maar de gemiddelde consument wil dit - al dan niet goedkoper - ook treffen in de Jumbo, Albert Heijn en C1000. Albert Heijn speelde hier ooit op in met de 1,2,3,4-formule. Maar dit concept is niet meer zichtbaar in de supermarkt. Er zijn wel meer kant-en-klaarmaaltijden te vinden in het schap, maar dit sluit niet helemaal aan bij de trend om gezond en bewust bezig te zijn met voeding. Waar mijns inziens wel kansen liggen, zijn de foodservicepaden waar eenvoud, gemak en gezond eten samenkomen. De consument die niet durft te kiezen wordt geholpen. Gemak neemt de ‘keuzefrustratie’ weg en daar ligt denk ik een rol voor de supermarkt. De keuzes worden niet door de consument, maar door de supermarkt al voor hen gemaakt. Uiteraard net zoals in de Bilder & De Clerq met voldoende afwisseling zodat binnen de keuze ruimte blijft voor de consument voor vernieuwing. Dat is wat deze winkel goed heeft begrepen en waar supermarkten volgens mij een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het oorspronkelijke idee achter een supermarkt is immers het leveren van gemak (convenience stores). Daar is door de tijd heen een emotionele component bijgekomen: de winkelbeleving. Het concept van Bilder & de Clerq geeft aan dat er op beide assen nog een stap te maken is. Want hoe makkelijk is het om zonder boodschappenlijst naar de supermarkt te gaan en toch met een gezonde maaltijd thuis te komen? En hoe krachtig wordt de winkelbeleving als je in je eigen supermarkt een goed alternatief voor de traiteur hebt? Uiteindelijk gaat het om het begrijpen en verleiden van de shopper in alles wat je op de winkelvloer doet.

_________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?

Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 800 woorden

U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!