Zeeman beweegt naar omnichannelmodel

E-commerce is een goede manier om nieuwe klanten te trekken. Dat zegt algemeen directeur Bart Karis in het honderdste nummer van RetailTrends. Hoewel de fysieke winkel het belangrijkste medium blijft, beweegt de keten steeds meer naar een omnichannelmodel.

“We hebben dat best lang van ons afgehouden, maar inmiddels is een beperkt deel van ons volledige assortiment online te koop. We bieden alle categorieën aan, maar niet alle artikelen die we hebben”, vertelt Karis. Volgens hem biedt e-commerce ‘ontzettend veel mogelijkheden’, ook voor spelers in het discountsegment. “We merken dat het ook een goede manier is om nieuwe klanten te trekken. Klanten die een ‘echte’ winkel wellicht niet snel zouden bezoeken, maar toch nieuwsgierig zijn naar onze producten.”

Karis gelooft ook qua marketing in de kracht van internet. “De website neemt een belangrijk deel van onze folder over, zeker nu we een webshop hebben. We gaan daarom minder budget uitgeven aan huis-aan-huis folders. De frequentie gaat naar beneden. Op de lange termijn is de papieren uitgave wellicht helemaal niet meer nodig. Waarom zouden we oerwouden blijven kappen, als het ook digitaal kan?”, stelt de directeur.

Ondanks de investeringen in online, blijft de fysieke winkel Zeemans’ belangrijkste medium. “We hebben onze webshopactiveiten uitbesteed en houden het op een beperkt aantal artikelen. Het is voor ons goed zo. Gelukkig hebben we als familiebedrijf de tijd voor een slow-start op e-commercegbied. We kunnen het langzaam laden, er lering uit trekken en daarop weer anticiperen.” Inmiddels behaalt Zeeman met de webshop de omzet van een grote winkel. Het spreek Karis vooral aan dat de retourpercentages minimaal zijn.

Lees het hele interview met Bart Karis in het honderdste nummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!