Veel boekhandels zijn tevreden over de afgelopen Boekenweek. Uit een steekproef onder boekwinkels blijkt dat bij de meesten de omzet gelijk was aan vorig jaar of soms zelfs licht is gestegen.
Volgens Peter Rosendaal van CPNB is dit te danken aan het feit dat de Boekenweek compacter is geworden. Voorheen startte de Boekenweek op woensdag en duurde anderhalve week, nu was dat één week. De media-aandacht voor de opening trok ook veel mensen naar de winkels. "Het was overal topdrukte op zaterdag 16 maart”, aldus de voorlichter van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.
De goede verkoop is opmerkelijk in een tijd dat elk jaar minder boeken worden verkocht. Naast extra een compactere Boekenweek en extra media-aandacht, zorgde de gratis treinreis bij het Boekenweekgeschenk voor meer toeloop naar de winkels. Deze was altijd op de zondag gelijk na de opening, maar dit jaar kon ermee worden gereisd op de laatste dag van de Boekenweek. Daarnaast was er het ‘Kees van Kooten-effect’. De auteur van het Boekenweekgeschenk ‘De Verrekijker’ trok dit jaar een breder publiek.
Winkeliers tevreden over Boekenweek
Gepubliceerd op 25 maart 2013 om 00:00
Reacties 0