De modedetailhandel ontwikkelt zich steeds meer als retourkanaal voor afgedankte kleding. Dat concludeert RetailTrends in haar honderdste nummer. Het streven naar duurzaamheid kan echter weleens een botsing opleveren met de inzameling voor goede doelen.
Inruilacties voor schoenen en kleding bij onder meer C&A, WE Fashion en Macintosh Retail Group leken begin vorig jaar promotionele acties, maar inmiddels zit er toch een structureel element in. Zo geeft WE Fashion inmiddels vijf procent korting aan elke klant die een plastic zak kleding inruilt. C&A Nederland is bezig om in alle filialen inzamelautomaten te plaatsen die kortingsbonnen afdrukken in ruil voor een plastic zak retourkleding. En H&M heeft onlangs aangekondigd een vergelijkbaar systeem wereldwijd uit te rollen.
De kledingwinkels die aan inzameling doen geven hun klanten actiematig of structureel korting in ruil voor hun bijdrage, maar het achterliggende motief is verduurzaming van de kledingketen. De verzamelde kleding wordt via gespecialiseerde selectiebedrijven namelijk opnieuw in de roulatie gebracht. Voor deelnemende retailers is het echter belangrijk een goede afweging te maken tussen duurzaamheid en liefdadigheid. Die twee kunnen namelijk botsen.
Wanneer de kledingsector in staat is de retourstroom op te nemen in zijn eigen logistiek, kan dat wel eens ten koste gaan van de inzameling die door de charitatieve instellingen gecoördineerd wordt. Zij winden zich nu op over gemeenten die een vergoeding vragen voor het plaatsen van containers, dus inzamelende retailers kunnen zo maar het volgende doelwit van kritiek zijn. Die retailers op hun beurt kunnen echter stellen dat de inzamelbedrijven van de liefdadige instellingen geen monopolie hebben op de afdanklogistiek, en dat de combinatie van heen- en retourstromen duurzamer is dan gescheiden inzameling.
Retour-retail in opkomst
Gepubliceerd op 25 maart 2013 om 00:00
Reacties 0