Conscious collectie H&M onder vuur

De duurzame Conscious kledingcollectie van H&M ligt onder vuur. Hoewel de dit seizoen geintroduceerde bewuste kledinglijn uit groene stoffen bestaat, krijgen de arbeiders die de kledingstukken maken nauwelijks uitbetaald. Dat stelt Stichting Schone Kleren Campagne, meldt Fashion United online.

Volgens de stichting zijn er de afgelopen twee jaar alleen al in fabrieken in Cambodja bijna drieduizend kledingarbeiders tijdens werktijd flauwgevallen door ondervoeding. Begin mei wordt het nieuwe minimumloon van 58 euro per maand ingevoerd, terwijl een arbeider en zijn of haar gezin 214 euro per maand nodig heeft om in basisbehoeften te kunnen voorzien.

Met een parodie op de huidige H&M advertentie, hoopt Schone Kleren Campagne consumenten bewust te maken van de situatie. Ook roept de stichting klanten van de keten op om een petitie voor leefbaar loon te ondertekenen.

In een verklaring stelt H&M dat de lage lonen een problemen zijn in de gehele industrie. “De basis van onze Code of Conduct is dat arbeiders minstens het minimumloon moeten krijgen. Ook moet het loon voldoende zijn voor een arbeider om zichzelf en hun gezinnen te onderhouden”, aldus de retailer. De modeketen bezit echter geen eigen fabrieken en draagt geen verantwoordelijkheid voor de lonen. Door samenwerking met andere merken, hoopt H&M een dialoog in gang te zetten tussen werknemers, lokale vakbonden en werkgevers.

Volgens Schone Kleren Campagne biedt deelname aan dit soort initiatieven geen garantie voor betere betaling van de arbeiders. “Bedrijven zouden zich moeten verbinden aan een verhoging van de lonen tot op het niveau van leefbaar loon”, aldus de stichting. “Nu blijft het veelal bij praten, en blijft actie uit.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!