Verhoging Amazon-tarieven oogst kritiek

Amazons verhoging van de commissie voor derden stuit op veel weerstand. Sinds deze week vraagt de Amerikaanse etailer tot zeventig procent meer voor hun aandeel in de verkoop. Vooral webwinkeliers die via de website van Amazon producten verkopen zien zo hun marges slinken.

De grootste online retailer van de wereld heeft ongeveer twee miljoen 'third-party traders' wereldwijd, die goed zijn voor bijna veertig procent van het totale aantal verkochte producten via de website. Na eerder een prijsverhoging in het thuisland te hebben doorgevoerd, moet nu ook in Europa meer commissie betaald worden.

De verkoop van elektronische artikelen als geheugenkaarten, koptelefoons en cartridges via Amazon wordt meer dan zeventig procent duurder in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Derden moesten daar voorheen zeven procent commissie over betalen, na Pasen is het tarief naar twaalf procent gestegen. Ook zijn prijsstijgingen doorgevoerd voor Franse verkopers van dvd's, muziek en games (van tien naar vijftien procent), Duitse verkopers van autobanden (van zeven naar tien procent) en Britse handelaren in auto-onderdelen (van twaalf naar vijftien procent).

De verhoging is noodzakelijk vanwege de stijgende kosten, zoals gasprijzen en daarmee de transportkosten. Amazon wijst daarnaast op zijn investering in een versnelde levering, die de verkoop van derden kan stimuleren. Toch zal de overgrote meerderheid van de verkopers op Amazon geen moeite hebben om over te stappen naar een andere marktplaats van enige omvang, denkt Niraj Shah, chief executive van online meubelzaak Wayfair. "Als de tarieven te sterk stijgen, zullen sommige verkopers besluiten er niet meer te verkopen", verwacht wij.

Zijn bedrijf verkoopt bijvoorbeeld ook al via concurrent eBay. Daarnaast experimenteren grote supermarktketens als Walmart en Tesco al enige tijd met een eigen online marktplaats. Rakuten, de grootste etailer van Japan, biedt met het Britse Play.com en Franse Priceminister al een alternatief voor Amazon.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!