'Online buzz stimuleert verkoop niet'

Coca-Cola verkoopt niet beter als er meer over het merk wordt gesproken via sociale media. Een onderzoek van de frisdrankfabrikant zelf signaleert geen significante invloed van een dergelijke buzz op de verkoop op korte termijn. Coca-Cola, met ruim 62 miljoen fans het populairste merk op Facebook, realiseerde slechts een verkoopstijging van 0,01 procent.

Desondanks wil Eric Schmidt, senior manager-marketing strategy and insights bij de fabrikant, de buzz marketing niet opgegeven. "Het betekent geenszins dat de resultaten gegeneraliseerd kunnen worden naar alle sectoren." Daarbij plaatst hij ook kanttekeningen bij het onderzoek. Zo is het moeilijk te meten of de beschikbare teksten van bijvoorbeeld Facebook, Twitter en YouTube positief of negatief zijn. "Wanneer wij zeggen dat het positief is, zegt de machine 21 procent van de tijd dat het negatief is", zegt Schmidt.

Coca Cola-marketeer Wendy Clark wijst er daarnaast op dat geen enkel medium zo sterk is als de combinatie van verschillende media. De sociale buzz is volgens haar net als de televisie slechts onderdeel van een groter plan om marktimpact en betrokkenheid, merkliefde en merkwaarde bij de consument te creëren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!