Consumenten gaven in 2012 iets meer uit in supermarkten van PLUS. De totale inkomsten van de supermarktketen stegen met 0,1 procent naar 1,978 miljard euro, ondanks vier winkels minder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde jaarcijfers van moederbedrijf Sperwer Groep.
De autonome omzetgroei van de supermarktformule is met 1,1 procent gelijk aan de gemiddelde omzetgroei van de Nederlandse supermarktbranche. In vergelijking met een jaar eerder is de omzet afgenomen met 3,1 procent.
"PLUS heeft een goed en actief jaar achter de rug", zegt Jan Ferwerda, algemeen directeur van PLUS, desondanks. Zo noteerde dochterbedrijf van Sperwer een operationele winst van 45,8 miljoen euro, een toename van bijna zestien procent ten opzichte van 2011.
"De coöperatie kiest ervoor haar sterk verbeterde operationele resultaat in te zetten voor de PLUS-ondernemers", meldt Ferwerda. Daaronder behoort een bijzondere uitkering aan franchisenemers, om marges ondanks de aanhoudende druk op prijzen gelijk te houden aan 2011. Verder kregen zij een extra bonus van 0,5 procent uitgekeerd (in totaal 6,6 miljoen euro). Dit heeft er wel voor gezorgd dat de nettowinst van 11,3 naar 6,5 miljoen euro is gedaald.
Winkels met het nieuwste formuleconcept kennen een omzetgroei van 8,4 procent in het eerste jaar, ruim boven de gemiddelde groei van niet omgebouwde supermarkten. Het concept PLUS nieuwe generatie werd in 2011 in 35 winkels geïntroduceerd, het afgelopen jaar kwamen daar 31 winkels bij. De formule gaat dit jaar door met het ombouwen van winkels.
Reacties 0