Van mobiele visie naar bewezen bedrijfsstrategie

Door Nick Keating, directeur EMEA bij Maxymiser

Het gebruik van mobiele apparaten heeft een kantelpunt bereikt: uit de laatste cijfers blijkt dat meer dan 77 procent van de consumenten nu uitsluitend via hun mobiele apparaat online zijn. Deze verschuiving dwingt bedrijven om een serieuze mobiele strategie te ontwikkelen, een strategie die voor de juiste aanpak zorgt, die begrijpt wat voor interactie consumenten willen en die consumenten aanmoedigt om meer te doen dan alleen browsen. Desondanks is dit nog steeds een vakgebied in aanbouw.

De mobiele markt voegt nieuwe lagen van complexiteit toe: van de beperkingen van de huidige bandbreedte tot de veelheid aan mobiele apparaten, besturingssystemen en interfaces en de zeer verschillende gebruikerstrends die voortkomen uit het soort markt en het soort apparaat. Maar de markt biedt ook een heel scala aan nieuwe mogelijkheden om een nauwer contact met klanten te onderhouden.

Mobiel doorgronden
De verschuiving van desktop naar mobiel vereist duidelijk een andere aanpak voor het maken van content: de meeste bedrijven zien in dat een standaard website niet werkt voor kleine mobiele apparaten, en dat consumenten vaak op zoek zijn naar andere producten, diensten en ervaringen voor mobiele interactie. Consumenten zullen geen aanvraag doen voor een hypotheek of een creditcard via hun mobiel; ook is het niet waarschijnlijk dat ze een vakantiebestemming zullen zoeken op een klein scherm; wat ze waarschijnlijk wel doen is een bloemetje bestellen of kaarten voor het theater.

De uitdaging is dus om het beste mobiele ontwikkelmodel vast te stellen. Moet het bedrijf een geoptimaliseerde website ontwikkelen, een speciale app of een hybrideoplossing die eigenlijk een eenvoudige app is en interactie met de website mogelijk maakt? Zou een ontwerp dat op de bezoeker reageert positieve invloed hebben op het aantal reacties? En hoe zit het met tabletgebruikers? Moeten die worden beschouwd als mobiel of als desktop? Hoe moeten content en gebruiksvriendelijkheid worden aangepast om de functionaliteit van de tablet te weerspiegelen voor de touchscreengebruiker?

Bedrijven moeten begrijpen aan welke vorm van interactie via hun mobiele apparaat gebruikers behoefte hebben. En als daarover een veronderstelling is geformuleerd spelen multivariate tests een cruciale rol in het rechtvaardigen van de strategie. Op het meest basale niveau kan een bedrijf het belang van een site die voor mobiel gebruik geoptimaliseerd is, testen: door 50% van de gebruikers naar een mobiele site te sturen en 50% naar de gewone website ontstaat een duidelijk beeld van de conversieverschillen. En normaal gesproken wijzen die uit dat een geoptimaliseerd model succesvoller is. Op dezelfde manier kunnen tests helpen bij het aanscherpen van ideeën en inzicht geven in de interactie tussen de klant en de site. Zo krijgt het bedrijf de kans een businesscase op te stellen en de belangrijkste activiteitgebieden prioriteit te geven.

Permanente verbetering
Het is ook belangrijk om de echte kansen van mobiel gebruik te herkennen: ondanks de uitdagingen (waarvan er veel zullen verdwijnen naarmate de markt volwassener wordt) is mobiel niet slechts een gekortwiekte versie van het traditionele web. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van locatiespecifieke content kunnen bedrijven veel creatiever zijn bij het opbouwen van interactie. Een 'Bel me'-knop is bijvoorbeeld volstrekt logisch op een smartphone, en het geven van een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde vestiging ook. Een mobiele ervaring voor in de winkel die het aankoopproces verbetert wordt ook steeds belangrijker nu consumenten een op een meer relevante en holistische manier aangesproken willen worden in al het contact met een merk. Een bedrijf kan de mobiele content ook gebruiken om gebruikers actief aan te moedigen om de gewenste mobiele strategie te volgen, bijvoorbeeld om de app te downloaden. Met de juiste aanpak kunnen bedrijven snel een diepgaand inzicht krijgen in het gedrag van klanten, en verwarring en gebrek aan zelfvertrouwen worden getransformeerd tot een krachtige mobiele strategie die omzet genereert.

Grondig proces
Tests vormen de basis van elk aspect van de mobiele webstrategie. Maar in deze omgeving moeten de tests zelf ook veel grondiger zijn in het rekening houden met de verschillende soorten apparaten, netwerksnelheden en het gebruikersgedrag. Bij het testen van bijvoorbeeld call-to-action-content of checkout-knoppen kunnen op een traditionele webpagina veilige aannames worden gedaan over de schermresolutie en het gebruik van één van vier interfaces. Op een mobiel apparaat zijn er veel meer variabelen waarmee rekening gehouden moet worden: zo kan een bepaalde call-to-action prima zijn voor een Samsung Galaxy, maar te breed voor een iPhone4. Met al die extra overwegingen is het cruciaal om grondiger te zijn bij het instellen van de tests, maar natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring niet verpest wordt doordat niet elke mogelijke combinatie getest is.

Door het testen structureel aan te pakken kunnen bedrijven niet alleen de beste gebruikerservaring bieden, maar ook vol zelfvertrouwen de voordelen en flexibiliteit ontdekken die mobiele apparaten bieden. Zo kunnen bedrijven sterkere interactie met hun klanten opbouwen, en profiteren van die enorme vraag naar mobiele diensten.

_________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?

Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden

U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!