De supermarktomzet is in maart 10,7 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Waar de consument in 2012 nog 2,44 miljard euro uitgaf aan boodschappen, is het bedrag dit jaar gestegen naar 2,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor de Pasen, die vorig jaar in april viel, steeg de omzet met 6,5 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Dankzij de vroege Pasen lag de omzet van supermarkten in het eerste kwartaal 5,6 procent hoger dan in 2012. In plaats van 7,9 miljard spendeerden consumenten dit jaar 8,34 miljard euro aan boodschappen. Als gecorrigeerd wordt voor de paasweek, dan bedraagt de omzetgroei nog 4,2 procent. De paasomzet lag met 779 miljoen euro nog boven het eerder aangekondigde record. Hiermee werd er afgelopen Pasen 5,6 procent meer uitgegeven dan in 2012.
De stijging in de omzetcijfers wordt grotendeels verklaard door de verhoging van de waarde van kassabonnen. Ten opzichte van maart vorig jaar stegen deze, opnieuw gecorrigeerd voor Pasen, met exact een euro naar 22,36 (4,7 procent). Als de laatste twee paasweken met elkaar worden vergeleken is de kassabon 1,80 euro in waarde gestegen.
Deze stijging komt voort uit de btw-verhoging per 1 oktober 2012, de accijnsverhoging op alcohol van begin dit jaar en het duurdere groente en fruit, meldt GfK. De consument geeft in 2013 voor het eerst in tien jaar ook meer prioriteit aan lage prijzen dan aan goede versafdelingen. Alleen de goede kwaliteit is nog een belangrijkere motivatie bij de keuze voor een supermarkt.
Reacties 0