Winkeliers in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat zijn op zoek naar meer personeel dat naast Engels ook talen als Chinees, Russisch of Portugees beheerst. Dat schrijft Textilia online. De luxe winkelstraat wordt steeds vaker bezocht door toeristen uit de Bric-landen: Brazilië, Rusland, India en China en modemerken spelen hier graag op in.
In twee jaar tijd is het aantal Chinese toeristen dat Nederland bezoekt met 42 procent gegroeid. Het percentage toeristen uit Rusland steeg met 35 procent. Tijdens het winkelen geven zij gerust drie tot vijf keer meer uit dan bezoekers uit West-Europese landen, aangezien de btw op hun aankopen op het vliegveld in Nederland kan worden teruggevraagd. Daarnaast zouden de merkspullen hier in Nederland veel goedkoper zijn dan in China en Rusland zelf.
“Zodra we horen waar een klant vandaan komt, sturen we de juiste verkoper erop af”, aldus verkoopster Yifang Yan van Emporio Armani, waar in totaal vijftien talen worden gesproken. Het personeel is zich ervan bewust dat Russen en Chinezen graag met rust gelaten willen worden, terwijl Nederlandse klanten graag actief geholpen willen worden met alle aandacht. Ook passen een aantal winkeliers hun interieur aan op de smaak van de ‘Briccers’. Zo is er in de winkels van Emporio Armani en Escada veel glans en glitter te zien.
Personeel PC Hooftstraat steeds vaker meertalig
Gepubliceerd op 8 april 2013 om 00:00
Reacties 0