De Duitse OTTO Group investeert tot 2015 driehonderd miljoen euro in e-commerce. Dat heeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand vrijdag bekendgemaakt. De internethandel is sinds jaren de belangrijkste groeifactor voor de retailer en zorgde in het afgelopen boekjaar voor een omzet van vierhonderd miljoen euro.
De totale omzet van de onlineverkoop moet uiteindelijk groeien van 5,7 miljard euro naar acht miljard euro. Middels de internetverkoop onderhoudt OTTO de verschillende verkoopkanalen en op die manier wil een geïntegreerde winkelervaring bieden. Daarnaast wil de retailer zich voornamelijk richten op commerciële diensten, variërend van logistiek tot financiën en orderverwerking.
Momenteel zorgen de verkopen van de pakweg zestig OTTO-webwinkels voor 57 procent van de totale omzet. De webshops in thuisland Duitsland zorgen zelfs al voor 62 procent, dit komt voornamelijk door het groeiende gebruik van tablets en smartphones. Tachtig procent van de webwinkels is op dit moment bruikbaar voor mobiele telefoonverkoop.
Volgens Hillebrand is OTTO als geen ander paraat voor de ontwikkelingen in e-commerce omdat de retailer de volledige waardeketen verzorgt. Daarom wil het voormalig postorderbedrijf ook derden gaan faciliteren. Deze zomer lanceert OTTO tevens ‘Yapital’, een universele betaaloplossing.
OTTO steekt 300 miljoen in e-commerce
Gepubliceerd op 8 april 2013 om 00:00
Reacties 0