Webwinkelier accepteert bitcoins

De virtuele munt bitcoin wint aan gebruikers, sinds het vertrouwen in traditionele valuta slinkt door de economische crisis. De Nederlandse webshop HQ Knives is een van de eerste etailers die de digitale munt als betaalmiddel accepteert. "Met de bitcoin biedt je de consument een extra mogelijkheid om online te betalen, ook als de bank bijvoorbeeld weer een storing heeft", zegt eigenaar Gerben Groenenberg.

Hoewel er in zijn webshop al is betaald met bitcoins, loopt het niet storm. De ondernemer ziet de munt vooral als een extra aanvulling op de huidige betaalmethoden. "Het is te vergelijken met de verschillende sociale media, die ook allemaal op andere behoeften inspelen." Daarnaast is het voordeel van bitcoins ten opzichte van banken dat er niets kan omvallen, stelt de webwinkelier. "En er is niemand die zegt dat je niet bij je geld kan."

De digitale munt is, in tegenstelling tot de euro of dollar, onafhankelijk van de overheid en centrale banken. Zo is de munteenheid decentraal opgezet: net als torrents bestaan bitcoins alleen op de pc's van gebruikers. "Het ontwerp van de huidige monetaire economie kent daarentegen hele grote zwakheden. We gaan de afgelopen jaren niet voor niets van crisis naar crisis", zegt Groenenberg.

Sinds ruim een jaar heeft de etailer een speciaal ontvangstadres, waardoor consumenten hun bitcoins aan zijn 'wallet' kunnen overdragen. Sinds de bankencrisis op Cyprus, waarbij spaarders moesten bijdragen om banken overeind te houden, ziet Groenenberg de belangstelling wel groeien. "Je merkt dat mensen het even willen proberen", zegt hij.

De webwinkelier ziet grotere winkelbedrijven voorlopig niet in zee gaan met de munt. "Daar houden ze zich niet mee bezig. De bitcoin zit ook nog altijd in een testfase." Klanten kunnen daarom ook nog gewoon met euro's in zijn webshop terecht. "Natuurlijk, ik ga mezelf als ondernemer niet in de vingers snijden", zegt Groenenberg.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!